Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce

Ok, zamknij
31.01.2024
Bogdan Pokropiński w mundurze. Zdjęcie wykonał Jerzy Szeliga w 1993 roku.
Z wielkim smutkiem informujemy, że 29 stycznia 2024 r. w wieku 89 lat, na wieczną służbę odszedł Pan Bogdan Pokropiński.

 
Pan Bogdan urodził się na warszawskim Targówku dnia 26.05.1934 r. Znawca i pasjonat dróg żelaznych, pionier badań nad kolejnictwem wąskotorowym i normalnotorowym w Polsce. Były pracownik Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie i jeden z głównych inicjatorów utworzenia tejże placówki, w której zgromadzono największą liczbę jednostek taboru wąskotorowego w Polsce i jedną z największych w Europie.

 
W 1960 r. ukończył Zasadniczą Szkołę Zawodową w zawodzie ślusarza, a w 1969 r. Liceum Ogólnokształcące. W 1965 r. odbył kurs maszynisty parowozu, zaś 1970 r. kurs maszynisty lokomotywy spalinowej. Przygodę z pracą na kolei rozpoczął na przełomie 1957 i 1958 r. w lokomotywowni Wrocław Gądów, by przepracować w kolejnictwie kilkadziesiąt lat. W 1959 r. został zatrudniony w Przemysłowym Instytucie Telekomunikacji, by w latach 1960-1968 otrzymać zatrudnienie w lokomotywowni Warszawa Praga. Od 1968 do 1992 r. osiadł zawodowo na Wydziale Kolejowym Huty Warszawa. Ponadto w latach 198-2009 zatrudniony został w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, z czego od 1995 r. pracował w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Przez lata zajmowała go również działalność wolontaryjna w obszarze kolejnictwa, która sprowadzała się m.in. do wyszukiwania i ratowania zabytkowych pojazdów na różne szerokości toru, jak również rejestrowania na PKP budowli inżynieryjnych o znaczeniu historycznym. Jego działalność społeczna zaczęła się w 1969 r. od nawiązania kontaktu z Samodzielną Komórką ds. Muzeum Kolejnictwa przy Centralnym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Techniki Kolejnictwa. Towarzyszył powstawaniu Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które powołano do funkcjonowania w 1972 r., a także był inicjatorem wielu działań wpływających na kształt tej placówki. Był inicjatorem przejęcia przez Muzeum Kolejnictwa przygotowywanej na początku 1984 r. do likwidacji Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. Bogdana Pokropińskiego, Dyrektora Muzeum Kolejnictwa Jana Kamińskiego, a także ostatniego kierownika kolei sochaczewskiej Czesława Gwarę uznać należy za kluczowe osoby, które przyczyniły się do powstania Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Dorobek Bogdana Pokropińskiego obejmuje ponad 20 książek i wiele artykułów poświęconych kolejnictwu, w tym m.in. o dziejach kolejnictwa na Mazowszu, tj. „Kolejka marecka” (1985), Powiatowa Kolej Sochaczewska (1992), Kolejki wąskotorowe Mazowsza (1995/2019), Kolej wilanowska (2001), Kolej grójecka (2002), Sochaczewska kolej wąskotorowa (2012). Podczas jubileuszu stulecia sochaczewskiej kolei wąskotorowej 01.10.2022 r. odznaczony został przez Marszałka Adama Struzika za zasługi dla województwa mazowieckiego Medalem Pamiątkowym „Pro Mazovia”.
Poniżej zdjęcia archiwalne pochodzące z archiwum Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie/ Świata Kolei/ p. Czesława Gwary/p. Radosława Dulskiego.

 

Opracował Łukasz Popowski (CET/MKW Sochaczew).

Bogdan Pokropiński w mundurze