Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce

Ok, zamknij
09.11.2023
Mężczyzna w jasnej koszuli i ciemnych spodniach trzyma w rękach otwartą, starą księgę. Znajduje się on w pomieszczeniu z ekspozycją muzealną, gdzie na ścianie umieszczono planszę edukacyjną o tematyce kolejowej. W tle widać archiwalne zdjęcia i dokumenty dotyczące kolei oraz drewniany regał z segregatorami i kartonowymi pudłami.

Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie pozyskało do swoich zbiorów cenne archiwalia. Dokumentację związaną z likwidacją Radzymińskiej Kolei Dojazdowej przekazał nam w darze Pan Jarosław Szczuryk vel Szczerba.


Opisywany zespół składa się z blisko dwustu kart. Dokumenty pochodzą z pierwszej połowy lat 70. XX wieku. Znajdują się wśród nich m.in. korespondencja Zarządu Kolei Dojazdowych Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Warszawie z Ministerstwem Komunikacji, Zarządem Wojewódzkim Przedsiębiorstwa  Państwowej Komunikacji Samochodowej, Urzędem Wojewódzkim w Warszawie, Urzędem m.st. Warszawy, Urzędem Powiatowym w Wołominie, Urzędem Miasta Marki, Urzędem Miasta i Gminy Radzymin i innymi instytucjami. Nie brak tu również protokołów z narad, notatek służbowych, zarządzeń czy dłuższych opisowych charakterystyk techniczno-ekonomicznych likwidowanej wąskotorówki wraz z różnymi zestawieniami lub wykazami. Uzupełnienie stanowią choćby plan sytuacyjny, broszura o dojazdach do pracy w Warszawie w 1972 r. czy wycinki prasowe.


Kolej radzymińska, zwana również marecką, została otwarta w 1897 r. Pierwotnie kursowała po torze o szerokości 800 mm, który w 1951 r. przebudowano na szerokość 750 mm. W fazie największego rozwoju, przypadającej na okres powojenny, użytkowano 20-kilometrowy szlak główny prowadzący ze stacji Warszawa Targowa przez Marki do stacji Radzymin Wąskotorowy. W 1974 r. linię zamknięto po czym zlikwidowano, a jej funkcję przejęła publiczna komunikacja autobusowa.


Warto zaznaczyć, że w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie znajduje się dziewięć jednostek taboru, które uprzednio eksploatowano na kolei radzymińskiej. Sześć z nich stanowią wagony typu 1Aw. Pojazdy te, pozostając w stanie czynnym, służą do przewozu turystów w trakcie wycieczek pociągiem Retro do Puszczy Kampinoskiej. Wąskotorówka ta jest również prezentowana na muzealnej wystawie czasowej pt. „Ciuchcie warszawskie”.


Serdecznie dziękujemy Ofiarodawcy za wzbogacenie zbiorów naszej placówki. Jednocześnie informujemy, że opisywane archiwalia, po zainwentaryzowaniu, będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych w ramach muzealnego księgozbioru podręcznego.


Cenne archiwalia pozyskane przez muzeum