Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie z radością informuje o zakończeniu kolejnego etapu rozbudowy makiety kolejowej pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”. W końcu 2022 r. jedna z największych atrakcji naszej placówki została wzbogacona o dodatkowy moduł kolei leśnej Puszczy Kampinoskiej.
Makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa” przyciąga do muzeum rzesze turystów, którzy są pod wrażeniem jej rozmiarów – obecnie jest to najdłuższa stacjonarna makieta wąskotorowa w Polsce – lecz również podziwiają wysoki poziom jej wykonania i aranżacji. Projekt autorstwa Jarosława Ruszkowskiego przenosi w realia modelarskie (skala H0e, tj. 1:87) szlak sochaczewskiej kolei wąskotorowej. Do tej pory makieta odwoływała się głównie do okresu od początku lat 60. XX w. do 1984 r., a więc końcowych lat funkcjonowania kolei. Od końca grudnia ubiegłego roku można już podziwiać nowy moduł przedstawiający fragment kolei leśnej 600 mm w Puszczy Kampinoskiej, która wybudowana przez Niemców w 1916/1917 r., była eksploatowana do 1960 r., współdzieląc z koleją sochaczewską stację w Piaskach Królewskich. Makieta zyskała zatem nie tylko kolejne metry – jej łączna długość wynosi teraz 20,5 m – ale i dodatkową wartość poznawczą. Na dioramie uwzględniono m.in. wieś Secymin, wydmę zwaną Lisią Górą czy urywek Wisły z tzw. bindugą, czyli miejscem służącym do składowania i przygotowania drewna do spławu.
Warto przypomnieć, że prace nad makietą trwają od kilku lat, a dzięki wysiłkom pracowników muzeum jest ona sukcesywnie rozbudowywana. Trzy pierwsze moduły makiety o długości 7 metrów zostały udostępnione w styczniu 2019 r. Przedstawiały one jedynie stacje skrajne Sochaczew Wąskotorowy i Wyszogród oraz przystanek osobowy Sochaczew Miasto. W lutym 2020 r. można już było oglądać projekt o łącznej długości 19 metrów. W jego ramach uwzględniono brakujące stacje takie jak Sochaczew Chodaków i Tułowice czy tak charakterystyczne punkty szlaku jak mosty na Utracie w Sochaczewie Trojanowie i na Łasicy w Tułowicach oraz splot torów prowadzący do cegielni „Plecewice”. Ponadto udostępniono wówczas dodatkową dioramę stacji w Piaskach Królewskich – punktu końcowego szlaku w Puszczy Kampinoskiej. W kolejnych latach wzbogacaliśmy scenografię makiety o liczne modele taboru wąskotorowego.
Nie jest to jeszcze koniec prac nad projektem. W najbliższym czasie planujemy poszerzenie modułu kolei leśnej o następne ważne punkty, a ponadto uzupełnienie modułów kolei sochaczewskiej o łącznik prezentujący linię odgałęźną z Tułowic do Piasków Królewskich. W pełni ukończona makieta stanie się najważniejszym elementem i osią nowej muzealnej wystawy stałej pt. „Po torach w przeszłość ziemi sochaczewskiej”. Zanim to jednak nastąpi, już teraz zapraszamy do odwiedzin, by obejrzeć projekt w nowej odsłonie.