Ciasteczka! Uwaga! Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony stacjamuzeum.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce

Ok, zamknij
Grupa mężczyzn stoi przed parowozem i wagonem kolejowym; wszyscy są ubrani w stroje z epoki, które obejmują kapelusze i płaszcze. Na pierwszym planie widoczny jest mężczyzna trzymający laskę. Maszyna parowa ma klasyczną budowę z dużym kołem napędowym i jest wyposażona w reflektor na przedzie.

Sochaczewska Kolej Wąskotorowa liczy już niemal sto lat. Decyzję o budowie linii o prześwicie 750 mm z Sochaczewa do Piasków Królewskich podjął Sejmik Powiatu Sochaczewskiego w dniu 15 kwietnia 1919 r. U podstaw powstania kolei legła konieczność szybkiej odbudowy Sochaczewa ze zniszczeń Wielkiej Wojny. W efekcie intensywnych walk w 1914 i 1915 r. Sochaczew był najbardziej po Kaliszu zrujnowanym miastem dawnego Królestwa Polskiego.

 

Najpopularniejszym ówcześnie materiałem budowlanym było ciągle drewno. Sejmik Sochaczewski planował je sprowadzać do odbudowy miasta z niedalekiej Puszczy Kampinoskiej, gdzie w Piaskach Królewskich posiadał tartak parowy. Niestety drogi utwardzone w powiecie były tylko trzy i żadna z nich nie prowadziła w pożądanym kierunku. Najbardziej zatem efektywnym modelem zwózki dłużycy i tarcicy do Sochaczewa okazała się kolej wąskotorowa, którą należało zbudować.

 

Nie była to jednak pierwsza kolej wąskotorowa na obszarze dawnej ziemi sochaczewskiej. Gdy po przełamaniu frontu na linii rzek Rawki i Bzury wojska niemieckie zajęły powiat sochaczewski, zbudowano w 1916 r. dwie linie kolei wąskotorowych. Pierwsza powstała jako kolej polowa (Feldbahn), przy okazji budowy szosy bitej Ruszki – Kamion oraz mostów na Bzurze i Wiśle do Wyszogrodu. Wedle najnowszych ustaleń kolej ta posiadała również linię odgałęźną do pobliskiego Młodzieszyna. Jak większość Feldbahnów wąskotorówka, po zakończeniu działań wojennych została zlikwidowana, a tor pozostały po rozbiórce zakupiono po okazyjnej cenie na potrzeby budowy sochaczewskiej kolei wąskotorowej 750 mm.

 

Drugą kolej wąskotorową Niemcy wznosili w Puszczy Kampinoskiej od 1916 do 1918 r., celem prowadzenia rabunkowego wyrębu lasu. Przy użyciu toru patentowego szybko zbudowano linię o prześwicie 600 mm i długości 32 km, o orientacji północ-południe, prowadzącą do przystani nad Wisłą, gdzie spławiano ściętą dłużycę do Niemiec. Po zakończeniu wojny kolej leśna została przejęta przez rząd polski, który zdecydował o jej przebudowie na typ stały, co wykonano w latach 1922 – 1926. Od 1923 r. kolej ta została skomunikowana poprzez rampę przeładunkową w Piaskach Królewskich z doprowadzoną wówczas do tej miejscowości koleją sochaczewską 750 mm. Od tej pory kolej leśna uzyskała do transportu drewna swoiste „okno na świat”. Była wykorzystywana aż do 1961 r., kiedy to, w związku z dokonaniem wpisu Puszczy Kampinoskiej do rejestru parków narodowych, ostatecznie ją zlikwidowano. Wśród pozostałych kolei wąskotorowych dawnej ziemi sochaczewskiej wymienić należy zbudowaną w 1923 r. kolej Cukrowni Guzów 600 mm oraz wzniesioną po 1920 r. kolej Cukrowni „Michałów” w Lesznie o prześwicie 750 mm. Obie były typowymi kolejami przemysłowymi, których głównym zadaniem było połączenie dużych zakładów cukrowniczych ze stacjami linii normalnotorowej Warszawa – Sochaczew. Wąskotorówki zlikwidowano w latach 70-tych XX w. W okresie międzywojennym odnotować należy również przemysłową kolej wąskotorową Zakładów Ceramicznych „Boryszew” Anatola Wekszteina, Wąskotorówka służyła do transportu gliny z wyrobiska na halę produkcyjną oraz do skomunikowania cegielni z rampą kolejową, która to odbywała się po wzniesionym w latach 1930 – 1935 drewnianym moście na Pisi. Po zlikwidowanej kolejce nie pozostało do dziś żadnego śladu.

 

Wśród głównych celów przewidzianych przez założycieli dla Sochaczewskiej Kolei Wąskotorowej 750 mm, poza wspominaną wywózką drewna z Puszczy Kampinoskiej, wyróżnić należy ożywienie gospodarcze powiatu sochaczewskiego, przewóz towarów dla wsi i miasta, wywóz płodów rolnych oraz przewozy pasażerskie. Z uwagi na planowany, atrakcyjny przebieg linii, założyciele kolei dostrzegli też jej potencjał turystyczny, który już w międzywojniu zaczął powoli być wykorzystywany. Pierwotnie prowadzenie ruchu miało odbywać się trakcją konną, ale po okazyjnym zakupieniu dwóch parowozów i kilku wagonów zdecydowano się na efektywniejszą trakcję parową. Zrezygnowano również z budowy linii wzdłuż rzeki Bzury, a wybrano trasę bardziej dogodną, której przebieg zachował się do dziś. Po okazyjnym nabyciu materiałów, budowę linii o rozstawie toru 750 mm z Sochaczewa do Piasków Królewskich wykonano w latach 1921 – 1923. Wznoszono linię o ustroju stałym z zastosowaniem wszelkich prawideł ówczesnej sztuki inżynierskiej. Kolej była nieoficjalnie wykorzystywana już od 1921 r., natomiast formalne dopuszczenie do użytku publicznego pierwszego odcinka Sochaczew – Tułowice nastąpiło 18 września 1922 r. W efekcie wniosków i petycji wnoszonych przez mieszkańców Wyszogrodu, Sejmik Powiatowy postanowił, że linia sochaczewskiej wąskotorówki zostanie doprowadzona również do tego miasta. W1923 r. zbudowano odgałęzienie o długości ponad 6 km od Tułowic do wsi Kamion, leżącej na lewym brzegu Wisły, naprzeciwko Wyszogrodu. W ten sposób powstał kompletny, znany do dziś, układ torowy kolei o długości ponad 32 km, z 5 stacjami i 9 przystankami osobowymi.

 

W latach 1922 – 1930 kolej nosiła oficjalną nazwę: Sejmikowa Kolejka Wąskotorowa w Sochaczewie. Z uwagi na niepewną przyszłość kolei, początkowo budowle i urządzenia inżynieryjne miały charakter prowizoryczny. Z biegiem lat drewniane obiekty zastępowano murowanymi, czego dobrym przykładem była najważniejsza stacja, czyli Sochaczew Wąskotorowy, gdzie proces zamiany lekkiego budulca na cegłę i żelazobeton przeprowadzono w latach 1928 – 1939. Najważniejszy, zachowany do dziś, trójkondygnacyjny budynek stacyjny Zarządu Kolei z poczekalnią, kasą i pomieszczeniem dyżurnego ruchu wzniesiono w 1937 r. Tuż przed drugą wojną światową, poza wspomnianym budynkiem, na obiekty i urządzenia tej stacji składały się m.in.: dwa perony, murowana hala i skład opału dla parowozów, warsztaty, kuźnia, stolarnia, garaż dla drezyn oraz 17 torów z trójkątem do obracania lokomotyw, a także przeładunkową rampą czołową z bocznicą do stacji normalnotorowej. Na pozostałych 4 stacjach z biegiem lat również powstały obiekty murowane. W 1927 r. według jednego projektu wzniesiono budynki stacyjne w Tułowicach i Piaskach Królewskich oraz na przystanku osobowym Sochaczew Miasto. W 1930 r. w Chodakowie odkupiono prywatny dom, w którym urządzono pomieszczenia stacyjne, a w 1950 r. w Wyszogrodzie zastąpiono przedwojenny obiekt drewniany nowym, okazałym i zachowanym do dziś dwukondygnacyjnym budynkiem. Na marginesie tych rozważań warto wspomnieć, że w okresie tym – 24 marca 1927 r. – Sejmik Powiatu Sochaczewskiego, z uwagi na oszczędności, podjął pierwszą próbę likwidacji kolei. Ostatecznie dzięki protestom mieszkańców, którzy już wtedy intensywnie korzystali z usług wąskotorówki, od zamiaru odstąpiono. Niemniej w latach 1929 – 1932, z racji na światowy kryzys gospodarczy, przyszłość kolei sochaczewskiej była mocno niepewna.

 

W latach 1930 – 1939, Sejmikową Kolejkę Wąskotorową w Sochaczewie zaczęto oficjalnie nazywać Powiatową Koleją Sochaczewską. Nazwa ta, wespół z używanym przez lata oznaczeniem P.K.S. na taborze, okazała się najmocniej związaną z przedsiębiorstwem i w efekcie najważniejszą ze wszystkich funkcjonujących. Jednym z najistotniejszych strategicznych klientów kolei sochaczewskiej, szczególnie w okresie międzywojennym, była Fabryka Przędzy i Tkanin Sztucznych Chodaków Spółka Akcyjna, zbudowana w latach 1927 – 1928 w Chodakowie (od 1976 r. dzielnicy Sochaczewa). Z uwagi na dogodne położenie linii oraz jej skomunikowanie ze stacją normalnotorową w Sochaczewie w założeniach cały transport fabryki miał być oparty na kolei sochaczewskiej. W efekcie stacja Chodaków, będąca pierwotnie jedynie mijanką dla pociągów, nabrała wielkiego znaczenia. Już na etapie budowy zakładów ułożono od linii głównej bocznicę przemysłową, którą dowożono materiały niezbędne do wzniesienia wszystkich obiektów oraz uruchomienia produkcji w firmie. Po otwarciu fabryki w 1928 r. kolej sochaczewska dowoziła tu nie tylko materiały niezbędne do produkcji, czy też funkcjonowania zakładu, ale oczywiście również ludzi do pracy. Były to liczby niebagatelne, gdyż już na początku działalności firma zatrudniała prawie 1000 pracowników, a w 1932 r. zatrudnienie znacznie wzrosło w związku z podwojeniem produkcji. Sochaczewska wąskotorówka była na tyle istotna dla fabryki, że gdy w 1930 r., w związku ze światowym kryzysem gospodarczym, kolej znalazła się na skraju bankructwa, a Sejmik Sochaczewski był ponownie gotowy ją zlikwidować, to dyrektor zakładu inż. Władysław Czerwiński przekazał wsparcie w wysokości 300 tys. zł., co wydatnie przyczyniło się do jej uratowania.

 

Drugim istotnym klientem kolei sochaczewskiej był tartak w Piaskach Królewskich. Tartak parowy istniał tu już od 1905 r., ale z uwagi na brak dogodnych połączeń komunikacyjnych, aż do momentu doprowadzenia w 1923 r. kolei sochaczewskiej, jego produkcja była niewielka. Połączenie ożywiło możliwości tartaku, a tym samym oprócz przemysłu chemicznego w powiecie pojawił się również przemysł drzewny. Dzięki ładowniom publicznym na stacjach w Chodakowie, Tułowicach, Piaskach Królewskich i Wyszogrodzie wożono koleją również płody rolne, w tym głównie ziemniaki i buraki cukrowe. Te ostatnie po przeładunku trafiały do Cukrowni „Mała Wieś” niedaleko Wyszogrodu lub Cukrowni „Michałów” w Lesznie. Poza tym w latach 1932 – 1939 z Wyszogrodu do Sochaczewa prowadzono intensywne przewozy płukanego żwiru wiślanego, będącego na lokalnym rynku, a nawet w Warszawie, poszukiwanym materiałem budowlanym. W okresie międzywojennym pojawiły się liczne, interesujące propozycje rozwoju kolei sochaczewskiej. W 1921 r. Towarzystwo Akcyjne Zakładów Żyrardowskich Hiellego i Dittricha korespondowało z sochaczewskim Magistratem w sprawie ewentualnego przeprowadzenia kolei z Mszczonowa przez Żyrardów do Sochaczewa, jako linii odgałęźnej dla planowanej wąskotorówki z Warszawy przez Nadarzyn, Żabią Wolę, Radziejowice, Mszczonów i Białą do Rawy. W 1930 r. inż. Władysław Czerwiński proponował przekucie kolei leśnej z Piasków Królewskich do Zamczyska na 750 mm i połączenie z koleją sochaczewską albo przedłużenie linii 750 mm od Piasków do Modlina, gdzie właśnie budowano linę normalnotorową Warszawa – Łomianki – Modlin. Z uwagi na atrakcyjne miejsca jak Puszcza Kampinoska, Żelazowa Wola, Brochów, czy Wyszogród, Czerwiński widział przyszłość kolei sochaczewskiej także w rozwoju ruchu turystycznego. W tym czasie powstała również koncepcja budowy nowej linii odgałęźnej z Chodakowa przez Żelazową Wolę do Leszna, celem połączenia z koleją Cukrowni „Michałów” i dalej z Błoniem. Wreszcie w 1937 r. Ministerstwo Komunikacji zaproponowało rozbudowę kolei na odcinku od Sochaczewa przez Sanniki i Gąbin do Gostynina. Wszystkie perspektywiczne plany rozwoju P.K.S. przekreślił wybuch drugiej wojny światowej.

 

W 1939 r. w efekcie intensywnych walk podczas bitwy nad Bzurą Sochaczew i okolica ponownie legły w gruzach. Jednakże kolej powiatowa nie odniosła wielkich zniszczeń. Po zakończeniu kampanii wrześniowej Niemcy przejęli zarząd P.K.S., zmieniając jej nazwę na: Kreisbahn Sochaczew – Hohenburg – Piaski. Wąskotorówka dzięki dogodnemu skomunikowaniu z koleją leśną 600 mm w Piaskach Królewskich, przez ponad 5 lat okupacji służyć miała intensywnej eksploatacji zasobów drzewnych Puszczy Kampinoskiej.

 

12 października 1939 r., w konsekwencji utworzenia Generalnego Gubernatorstwa, linia kolei sochaczewskiej została podzielona granicą na dwie części. Główny ruch towarowy odbywał się teraz do Piasków Królewskich, zaś osobowy głównie do Brochowa. Z uwagi na granicę między Generalną Gubernią, a Rzeszą znajdującą się na wysokości przystanku osobowego w Janówku, praktycznie zamarł wszelki ruch kolejowy do Wyszogrodu. Dlatego też w 1940 r. Niemcy nakazali rozebrać ten odcinek, po czym zmieniono nazwę wąskotorówki na: Kreisbahn Sochaczew – Tułowice – Piaski. Przy zwózce i obróbce drewna podczas okupacji kolej leśna 600 mm oraz tartak w Piaskach Królewskich pracowały niezwykle intensywnie. W 1944 r., w celu eksploatacji zasobów z kolejnych rejonów Puszczy Kampinoskiej, Niemcy rozpoczęli budowę nowego odgałęzienia kolei leśnej od Zalasek przez Kampinos do stacji normalnotorowej Szymanów, aby połączyć ją z koleją Cukrowni „Guzów”. W związku jednak z trudnościami Wehrmachtu na froncie wschodnim, po ułożeniu 4 km toru do Kampinosu, zaniechano kontynuowania inwestycji.

 

Wyzwolenie przyniesione w styczniu 1945 r. na bagnetach Armii Czerwonej zastało kolej sochaczewską w fatalnej kondycji. Wprawdzie wskutek przejścia frontu nie doznała ona wielkich zniszczeń, ale została doszczętnie okradziona z narzędzi, węgla, smarów i olejów. Zdewastowano również wiele urządzeń i jednostek taborowych. Mimo to już 1 marca 1945 r. przywrócono ruch aż do Piasków Królewskich. Do 1 stycznia 1949 r. Sochaczewską Koleją Powiatową kierowały jeszcze władze powiatu, ale już pod przymusowym Zarządem Państwowym. Od 1949 r. przedsiębiorstwo przeszło całkowicie w gestię Ministerstwa Komunikacji oraz Polskich Kolei Państwowych, otrzymując nazwę: Sochaczewska Kolej Dojazdowa. Z jednej strony był to okres intensywnej odbudowy kolei, z drugiej borykania się z ciągłymi problemami w prowadzeniu lawinowo wzrastającego ruchu towarowo-osobowego. Dzięki pomocy państwa w 1946 r. przeprowadzono kapitalny remont mostu na rzece Łasicy, a w latach 1946 – 1948 odbudowano i przywrócono ruch na rozebranej przez Niemców linii do Wyszogrodu. Poza tym w ramach robót torowych do końca lat 50-tych wymieniono niemal wszystkie podkłady, jak też zużyte szyny na trasie z Sochaczewa do Piasków Królewskich. Właśnie wtedy ruch pasażerski i towarowy był największy w historii kolei sochaczewskiej. O ile w 1937 r. przewieziono 47 700 ton masy towarowej i 790 100 pasażerów, to w 1946 r. wartość, ta osiągnęła aż 173 000 ton dla towarów, a w 1950 r. rekordowe 1 550 000 dla osób. Głównym wówczas zadaniem kolei sochaczewskiej było zapewnienie wzrastających potrzeb przewozowych fabryki chemicznej w Chodakowie. Z tym jednak Zarząd, z uwagi na katastrofalną powojenną kondycję P.K.S., nie potrafił sobie należycie poradzić. Dlatego też w latach 1948 – 1949 z inicjatywy państwa zbudowano od stacji Sochaczew do tych zakładów sześciokilometrową bocznicę normalnotorową. Przejście fabryki na własny transport koleją normalnotorową było dużym ciosem finansowym dla sochaczewskiej wąskotorówki.

 

Deficytowa stała się jednak dopiero od 1961 r., kiedy to, w związku z powstaniem dwa lata wcześniej Kampinoskiego Parku Narodowego, całkowicie ustały przewozy drewna z Puszczy. Zarząd Kolei Dojazdowych zdecydowany był wówczas kolej tę zamknąć, na co jednak nie zgodziły się władze Sochaczewa, jak również władze wojewódzkie. Mimo trzeciej nieudanej próby likwidacji ciągle jeszcze inwestowano w wąskotorówkę. W 1970 r., w związku z rozwojem Zakładów Ceramicznych w Plecewicach, zdecydowano się na budowę ponad dwukilometrowej bocznicy normalnotorowej od stacji Chodaków. Z uwagi na szczupłość miejsca, zamiast ułożyć tor równoległy do linii wąskotorowej, wykonano splot torów 750 mm i 1435 mm. W związku z tym konieczne było stworzenie specjalnego systemu zabezpieczenia ruchu kolejowego. Dlatego też w Chodakowie znacząco przebudowano układ torowy oraz wzniesiono nowy budynek stacyjny z nastawnią, kasą i poczekalnią dla podróżnych, z którego dyżurny zawiadywał ruchem pociągów na nowym odcinku do Plecewic. Deficytowa od 1961 r. kolej sochaczewska przewoziła towary już tylko dla Gminnych Spółdzielni w Tułowicach, Wyszogrodzie oraz Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Kromnowie. Dla odmiany ciągle dość znaczne były potoki pasażerskie do Chodakowa, Tułowic, Wyszogrodu, a w dni targowe (wtorek i piątek) również do Piasków Królewskich. Kiedy jednak w latach 1972 – 1974 uruchomiono transport autobusowy do Śladowa, a także gdy po włączeniu Chodakowa do Sochaczewa (1976 r.) powstała w 1979 r. komunikacja miejska, przewozy pasażerskie wąskotorówką poczęły gwałtownie spadać. Zarząd Kolei Dojazdowych podjął czwartą próbę likwidacji kolei, ale wtedy przyszła słynna „zima stulecia”, a następnie stan wojenny, co odroczyło na kilka lat wydany już wyrok. Ostatecznie od zamknięcia i rozbiórki Sochaczewską Kolej Dojazdową uratowało przejęcie przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Ostatni rozkładowy pociąg z Sochaczewa do Wyszogrodu odjechał 30 listopada 1984 r. o godzinie 15.35. Następnie przystąpiono do prac nad organizacją placówki muzealnej, gromadzącej i eksponującej tabor wąskotorowy, głównie na 750 mm oraz prowadzącej pociągi turystyczne na skraj Puszczy Kampinoskiej. 6 września 1986 r. odbyło się oficjalne otwarcie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Działalność tej jednostki to już jednak temat na osobne opracowanie.

 

Łukasz Popowski
Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie

 

Bibliografia:
Bronicz.pl, URL: http://bronicz.pl.
Bronicz W., Wspomnienia z dawnego Chodakowa, Sochaczew 2013.
Bronicz W., Kufer wspomnień, Sochaczew 2014.
Dawno temu w Sochaczewie, red. Szostak. J., Sochaczew 2011.
Dzieje Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej. Studia i materiały, red. Russocki S., Warszawa 1970.
Kucharski M., Tucholski Z., Kolej Cukrowni Guzów, „Stalowe Szlaki” nr 2 (2000).
Kucharski M., Tucholski Z., Kolej wąskotorowa Cukrowni Michałów w Lesznie koło Warszawy, „Stalowe Szlaki”, nr 1-2 (2001).
Kwiatkowski B., Dzieje Sochaczewa, t. 6, II wojna światowa (1939 – 1945), cz. I, Wrzesień 1939 r., Sochaczew 2012.
Kwiatkowski B., Dzieje Sochaczewa, t. 6, II wojna światowa (1939 – 1945), cz. II, Okupacja, Sochaczew 2014.
Kwiatkowski B., Dzieje Sochaczewa, t. 5, Dwudziestolecie międzywojenne (1918 – 1939), Sochaczew 2014.
Macewicz E., „M 3” Wspomnienia młodego kolejarza łącznika w Szarych Szeregach i AK 1939 –1945, Warszawa 2000.
Moczulski M., Na wąskotorowym szlaku Mazowsza i Mazur, (brak miejsca i roku wydania).
Moczulski M., Pokropiński B., Kantor L., Ciuchcią przez Polskę, Warszawa 2000.
Nawrocki L., Kalendarium wydarzeń historycznych na ziemi sochaczewskiej, Sochaczew 2000.
Orzechowski M., Pocztówki z Młodzieszyna, Młodzieszyn 2016.
Pałucki W., Sochaczew we wrześniu 1939 r., Sochaczew 1989.
Piorun W., Z pamiętnika „Bitka”, Sochaczew 2008.
Pokropiński B., Koleje wąskotorowe PKP, Warszawa 1980.
Pokropiński B., Powiatowa Kolej Sochaczewska, Warszawa 1992.
Pokropiński B., Muzealne Parowozy Wąskotorowe w Polsce, Żnin 1997.
Pokropiński B., Sochaczewska Kolej Wąskotorowa, Warszawa 2012.
Rozdżestwieński P. M., Wojewoda J., Bzura Rawka 1914 – 1915. Wielka Wojna na terenie powiatu sochaczewskiego, 2013 (brak miejsca wydania).
Spacerkiem po Sochaczewie, red. Szostak. J., cz. I, Sochaczew 2007.
Spacerkiem po Sochaczewie, red. Szostak. J., cz. II, Sochaczew 2008.
Stary Sochaczew…i okolice w słowach, obrazach, wspomnieniach, URL:http://starysochaczew.pl.
Świat kolejek wąskotorowych – forum internetowe, URL: http://750mm.pl.
Wciąż pod parą… Parowozy w Polsce, URL: http://tomi.holdys.pl.
Zapomniane skarby. 80 lat Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, 25 lat Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, red. Młynarska B. Z. i in., Warszawa 2011.
Zwoliński K., Chodakowskie Zakłady Włókien Chemicznych „Chemitex”, Warszawa 1978.


Oficjalne otwarcie Sejmikowej Kolejki Wąskotorowej w Sochaczewie. 1 października 1922 r.

Wybierz grupę wiekową:

Wybierz temat lekcji:

Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową



W 2022 r. sochaczewska kolej wąskotorowa obchodziła stulecie działalności. Z tej okazji chcielibyśmy zaprosić wszystkich w niezwykłą podróż, podczas której poznamy przeszłość naszej „małej kolei”. Celem lekcji jest syntetyczna i atrakcyjna prezentacja dziejów sochaczewskiej ciuchci na tle historii kolejnictwa, szczególnie w jego wąskotorowym wydaniu. W ramach zajęć w oparciu o wystawę stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” zaprezentowane zostaną autentyczne pamiątki związane z naszą kolejką z okresu, gdy ta była głównym powiatowym środkiem transportu publicznego. Podróż ta podsumowana zostanie projekcją filmu z 1975 r. pozwalającego przenieść się w czasie na dawne stacje Sochaczew Wąskotorowy czy Wyszogród. Z najciekawszymi miejscami na szlaku naszej ciuchci będzie można zapoznać się dzięki prezentacji najdłuższej stacjonarnej wąskotorowej makiety w Polsce pn. „Sochaczewska Kolei Dojazdowa”. Następnie uczestnicy będą mieli okazję udać się na muzealny skansen, w historyczną przestrzeń stacji Sochaczew Wąskotorowy, by wśród największej kolekcji zabytkowego taboru wąskotorowego w Polsce obejrzeć z bliska te pojazdy, które służyły na Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. Zdobyta wiedza zostanie utrwalona w trakcie części warsztatowej zaaranżowanej w sali edukacyjnej. Uczestnicy spróbują swoich sił, układając wielkoformatowe kolejowe puzzle, kolorując wizerunki taboru sochaczewskiej kolei wąskotorowej, budując pociąg z drewnianych klocków czy też rysując na rolce papieru jak najdłuższy pociąg naszej kolei.



Czas trwania: 60 minut

Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej, które przypadło w 2022 r., było szczególnym wydarzeniem w historii naszej placówki. Tę zacną rocznicę pragniemy propagować również poprzez działalność edukacyjną. Jedną z propozycji upamiętnienia tego ważnego jubileuszu są zajęcia oparte w głównej mierze na warsztatach plastycznych. W ich ramach przedstawimy uczestnikom tajniki sztuki zwanej scrapbookingiem. Nasi goście wykonają dwie prace o tematyce związanej z sochaczewską wąskotorówką: layout, którego motywem przewodnim będą cztery zabytkowe pojazdy szynowe użytkowane w różnym okresie na szlaku z Sochaczewa do Wyszogrodu i Puszczy Kampinoskiej (z możliwością zabrania ze sobą jako pamiątki) oraz kartę z życzeniami z okazji stulecia kolei sochaczewskiej (zachowywane w muzeum w celu prezentacji na specjalnie przygotowanej wystawie). Warsztaty poprzedzi część teoretyczna w salach wystawowych i muzealnym skansenie. Zwiedzając ekspozycję stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” i biorąc udział w prezentacji makiety „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, uczestnicy zajęć poznają historię sochaczewskiej wąskotorówki. Pozyskane informacje zostaną uzupełnione w muzealnym skansenie, podczas spaceru wśród pojazdów pracujących dawniej na kolei sochaczewskiej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Lekcja w przystępny sposób przybliża uczestnikom historię i rolę transportu kolejowego w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestnik będzie mógł poczuć się jak maszynista czy konduktor, zgłębiając tajniki pracy na kolei, a poznając zasady działania parowozu, dowie się, jak kolej zmieniała się przez ostatnie dwa stulecia – od lokomotywy parowej, przez elektryczną, po spalinową. Omówiona zostanie ponadto kwestia bezpieczeństwa na przejazdach i peronach kolejowych, co zwiększy świadomość uczestników o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności, kształtując odpowiednią postawę już od najmłodszych lat. Wiedza przekazywana będzie za pomocą prezentacji multimedialnej, innych pomocy dydaktycznych, a także zadań animacyjnych.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Łukasz urodził się 1924 r. w Berlinie, stolicy Niemiec, a więc niedługo będzie stulatkiem! Został skonstruowany w fabryce Orenstein i Koppel. Dzięki pracownikom tej firmy wygląda tak interesująco i przetrwał w dobrej kondycji tyle lat. Waży 14 ton, a gdy był młodszy poruszał się z prędkością do 25 kilometrów na godzinę. Już w 1925 r. został zakupiony na świeżo powstałą kolej wąskotorową do Sochaczewa. Od razu nadano mu oficjalne imię PKS 3. Skrót ten oznaczał, że nabyto go jako trzeci w kolejności pojazd szynowy na Powiatową Kolej Sochaczewską, jak ówcześnie nazywała się nasza wąskotorówka. Decyzją władz powiatu sochaczewskiego kolejkę otwarto do ruchu w 1922 r. Zatem przed nim zakupiono tu do pracy jeszcze dwa parowozy: PKS 1 i PKS 2, ale one nie miały tyle szczęścia co on i nie przetrwały do dnia dzisiejszego. Łukasz opowie swoją historię, a także przybliży dzieje sochaczewskiej wąskotorówki, która istnieje już przeszło sto lat! Nasz bohater bardzo ciężko pracował, aby odbudować Sochaczew, miasto zniszczone podczas I wojny światowej. Podczas wykonywania swoich obowiązków współpracował z wieloma ciekawymi osobami i poznał wiele zawodów wykonywanych na kolei. Od zasłużonego pracownika kolei wąskotorowej dzieci dowiedzą się, czym charakteryzowała się praca maszynisty, dyżurnego ruchu, kierownika pociągu i kto był odpowiedzialny za sprawdzenie stanu torów i kół. Podczas omawiania różnych rozstawów toru będzie posługiwał się jednostkami miary. Podczas lekcji wykorzystywana będzie makieta pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, przenosząca w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Naszą drugą lokomotywą, która zabierze najmłodszych w podróż do świata kolei jest parowóz Marta z Pelplina. Marta urodziła się w 1910 r. w Berlinie. Niedługo potem została zakupiona przez Cukrownię w Malborku, gdzie woziła buraki na trasie Malbork–Świetlików. W 1962 r. dostała pracę w cukrowni w Pelpinie, gdzie została już do zasłużonej emerytury. Szukając miejsca, gdzie może odpocząć po wielu latach ciężkiej pracy, trafiła do Sochaczewa i obecnie jest podziwiana przez turystów z całego świata w Muzeum Kolei Wąskotorowej. Nasza Marta w trakcie całej swojej kariery zawodowej widziała, jak brak rozwagi oraz roztargnienie mogą być niebezpieczne dla człowieka. Co może się stać, gdy ktoś nie wie, jak powinien zachować się w miejscach związanych z koleją. Dlatego też, zajmuje się przekazywaniem innym zasad bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowych czy peronach. Dzięki jej wiedzy i doświadczeniu poznacie zasady bezpieczeństwa, które obowiązkowo powinien znać każdy młody podróżnik. Marta zawsze uważała, że nauka przez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Zachęcamy, aby spotkać się z Martą, ekspertem ds. bezpieczeństwa kolejowego i już od najmłodszych lat kształtować odpowiednią postawę społeczną.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

W zagadnienia związane z dziejami kolejnictwa na świecie wprowadzi najmłodszych parowóz Fryderyk z Tuczna. Fryderyk urodził się w 1882 r. w Monachium, w miejscowych Zakładach Kraussa. Zakupiony przez cukrownię „Wierzchosławice”, otrzymał oznakowanie CW-1 i woził buraki cukrowe. W 1941 r. został przejęty przez cukrownię „Tuczno”, gdzie jako CT-8 pracował przez kolejne 25 lat. Przekazany w 1985 r. do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, na zasłużoną emeryturę osiadł w skansenie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, gdzie jest podziwiany jako najstarszy zachowany parowóz wąskotorowy w Polsce. Z racji swego imponującego wieku był świadkiem wielu przemian w zakresie infrastruktury kolejowej i kolejowego taboru, począwszy od XIX w., nazywanego wiekiem pary, po czasy współczesne. Z zachwytem i zazdrością obserwował, jak kolej zwiększała swoją prędkość i zasięg, upowszechniając się na całym świecie i odgrywając niejednokrotnie ważną rolę w rozwoju gospodarczym, społecznym i kulturalnym. Podczas bezpośredniego kontaktu z wiekowym Fryderykiem dzieci będą miały okazję rozwinąć ciekawość otaczającego świata i zbudować pozytywny stosunek do nauki i techniki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Wiekowy pług odśnieżny Siemowit przybliży uczestnikom historię Sochaczewa. Skonstruowany został w 1915 r. i jest jedynym pojazdem na sochaczewskiej kolei wąskotorowej, który przebywa tu od początku jej funkcjonowania aż do dzisiaj. Z racji swego imponującego wieku i długoletniego pobytu w Sochaczewie Siemowit bardzo dobrze poznał dzieje naszego miasta, o których potrafi zajmująco opowiadać. W trakcie spotkania z nim dzieci poznają najważniejsze wydarzenia, historyczne postaci i najciekawsze budowle dawnego Sochaczewa.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Jak mówi znane powiedzenie: podróże kształcą. Dzięki nim można się wiele nauczyć, zdobyć nowe doświadczenia, poznać ciekawych ludzi. Parowóz Bogdan zwany Wisłą to obieżyświat i miłośnik podróżowania. Będąc pracownikiem wielu kolei wąskotorowych w Polsce, przejechał tysiące kilometrów, zwiedzając dużą część naszego kraju. Dzięki temu jest dziś znawcą polskich wąskotorówek i o swoich wojażach chce opowiedzieć innym. Podczas spotkania z tym starym pojazdem uczestnicy poznają najważniejsze koleje wąskotorowe w Polsce i ich historię, dowiedzą się, jak wyglądały początki wąskiego toru, dlaczego tego typu koleje budowano i do czego służyły, a także, jakie były ich zadania dawniej, a jakie są obecnie. Bogdan zarazi także pasją do podróżowania i zachęci do poznawania nowych miejsc w Polsce. Zajęcia powstały jako forma upamiętnienia Bogdana Pokropińskiego, znanego polskiego badacza kolejnictwa.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie – to znany wszystkim cytat z wiersza Adama Mickiewicza, który niejednokrotnie sprawdza się w wielu życiowych sytuacjach. Czy sprawdzi się też w przypadku przyjaciół z wąskiego toru? Grupa wąskotorowych muzealnych pojazdów i nie tylko pojazdów zna się już od wielu lat. Wagon motorowy Mirek zwany Ebermanem, słynne parowozy: Tomek Px29 i Radek Px48, lokomotywy spalinowe: Roman zwany Rumunem i Lidka, a także wagon osobowy Wiesiek 1Aw i semafor kształtowy Monika przeżyli wspólnie wiele ciekawych i niezapomnianych przygód. Niektórzy przyjaciele dawniej pracowali na Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej, a obecnie przebywają w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Inne odpoczywają już na zasłużonej emeryturze, ale niektóre jeszcze ciężko pracują. Przyjaciele z wąskiego toru w ciekawy sposób zaprezentują dzieciom własną historię, a także opowiedzą, jak wygląda codzienna praca w muzeum. Dzięki barwnej narracji zapoznać się będzie można z historią, zbiorami i działalnością Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, placówki, w której przez przeszło 35 lat działalności zgromadzono największą kolekcję taboru wąskotorowego w Polsce. Ważnym dopełnieniem zajęć będą kolejowe warsztaty muzealne oparte na metodzie scrapbookingu. Podczas ciekawie poprowadzonych zajęć plastycznych uczestnicy samodzielnie wykonają i zabiorą do domu kolejowy layout z wizerunkiem jednego z bohaterów opowieści. Na zakończenie zajęć, podczas przechadzki po muzealnym skansenie, dzieci będą miały szansę poznać osobiście przyjaciół z wąskiego toru.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Podróżowanie i poznawanie świata jest marzeniem wielu z nas. Zajęcia wprowadzą uczestników w klimat kolejowej przygody. W ciekawe zakątki udamy się razem z bohaterami powieści Juliusza Verne’a pt. „W 80 dni dookoła świata”. Podróż, odbyta przez nich w dużej mierze koleją, pozwoli w przystępny sposób przybliżyć „wiek pary”, jak nazwano XIX wiek, w ciągu którego niniejszy środek transportu zrewolucjonizował życie ludzi na całym świecie. Na przykładzie przedstawionych w książce barwnych przygód, pięknych krajobrazów i cennych zabytków architektury wprowadzimy naszych słuchaczy w zagadnienie turystyki kolejowej będącej jednym z najważniejszych obszarów działalności Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Część literacką, poprowadzoną na podstawie wybranych fragmentów dzieła francuskiego pisarza, uzupełnią warsztaty plastyczne oparte na metodzie scrapbookingu. W ich trakcie nasi goście wykonają wyjątkowe prace plastyczne inspirowane „wiekiem pary”, a także klimatem rewolucji przemysłowej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

W ramach zajęć przedstawimy historię Charliego, tj. parowozu „Big Boy” Union Pacific 4000, czyli największej tego typu lokomotywy na świecie. Losy pojazdu przybliża opowiadanie pt. „Charlie Ciuch-Ciuch”. Jego autor, amerykański pisarz Stephen King, jest bardziej znany jako specjalista od literatury grozy, choć w swoim dorobku posiada również powieści fantastyczne. Jednym z przykładów tego rodzaju twórczości jest ośmiotomowy cykl „Mroczna Wieża”, którego częścią jest właśnie utwór o tytułowej ciuchci. W trakcie, popartej prezentacją multimedialną, lektury uczestnicy otrzymają najważniejsze informacje o kolejach w Stanach Zjednoczonych. Poznając, na przykładzie perypetii bohaterów opowiadania, znaczenie takich wartości jak lojalność i szacunek wobec starszych, uświadomią sobie, jak ich brakuje, gdy zostają odsunięci na „boczny tor” życia, wykształcając jednocześnie właściwe postawy w odniesieniu do materialnych reliktów przeszłości, w tym zabytków techniki. Posłuży to jako pretekst do przybliżenia dziejów sochaczewskiej kolei wąskotorowej, a szczególnie kwestii jej przekształcenia w placówkę muzealną. Nie można bowiem zapominać, iż w 1984 r. naszej kolejce, podobnie jak Charliemu, groziła likwidacja. Dzięki powołaniu do życia Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie możemy w 2022 r. świętować setne urodziny sochaczewskiej wąskotorówki. Ważnym elementem spotkania będą kolejowe warsztaty plastyczne oparte na metodzie scrapbookingu, po których nasi goście przejdą się na muzealny skansen, gdzie poznają wybrane zabytkowe pojazdy ocalone dla przyszłych pokoleń przez pracowników muzeum.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Świat kolei jest fascynujący. Kiedy połączymy go z zabawami edukacyjnymi i ogniskiem wśród zabytkowych wagonów i lokomotyw, jest to scenariusz na niezapomniany Dzień w świecie wąskich torów. Są to czterogodzinne zajęcia, w trakcie których w przystępnej formie zaprezentowany zostanie tabor wąskotorowy zgromadzony w Sochaczewie, dzieje kolejnictwa, zagadnienia związane z bezpieczeństwem na kolei, ekologią i pobliską Puszczą Kampinoską. Lekcja prowadzona będzie w zabytkowym, ogrzewanym wagonie osobowym, sali edukacyjnej i na terenie skansenu, gdzie między innymi odbędą się gra terenowa i ognisko.

Plan spotkania:
1. Zwiedzanie muzealnego skansenu
Na początek odbędzie się spacer po skansenie, w trakcie którego uczestnicy lekcji zapoznają się z największą kolekcją taboru wąskotorowego w Polsce oraz ramowo poznają dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej. Podczas zwiedzania uczestnicy zobaczą historyczne lokomotywy, wagony, drezyny, a także urządzenia kolejowe jak zwrotnica czy semafor.
2. Lekcja w zabytkowym wagonie osobowym
Niebywałą atrakcją są zajęcia w zabytkowym wagonie pasażerskim (w okresie jesienno-zimowym wagon jest ogrzewany). W trakcie lekcji uczestnicy poznają dzieje kolejnictwa, dowiedzą się kto i kiedy zbudował pierwszy parowóz, a także gdzie uruchomiono pierwszą linię kolejową.
3. Zajęcia w sali edukacyjnej
Podczas zajęć w sali edukacyjnej dzieci poznają zagadnienia związane z bezpieczeństwem na kolei oraz dowiedzą się jakie zawody wykonuje się na kolei. Atrybuty maszynisty, dyżurnego ruchu oraz konduktora uatrakcyjnią zajęcia i pozwolą lepiej zrozumieć uczestnikom sens opowia¬danych historii. W tej części spotkania zaplanowane zostały też warsztaty plastyczne.
4. Ognisko w muzealnym skansenie
Dużą atrakcją dla dzieci będzie ognisko w wyjątkowym otoczeniu zabytkowego taboru kolejowego. Możliwość upieczenia kiełbasek w niezwykłej scenerii dodatkowo wzmocni pozytywne wrażenia wyniesione z lekcji.
5. Gra muzealna w skansenie
Celem gry jest zintegrowanie grupy, rozbudzenie ciekawości i wywołanie poczucia satysfakcji z rozwiązywanych zagadek.

Czas trwania: 240 minut (10:00–14:00).
Cena: 20 zł od uczestnika (grupy do 25 osób)
Prowiant na ognisko należy przygotować we własnym zakresie
Rezerwacja tej lekcji jest możliwa wyłącznie telefonicznie lub mailowo: Kasa Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, tel.: +48 46 862 59 75, e-mail: rezerwacja@stacjamuzeum.pl
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Z uwagi na bliskie sąsiedztwo Puszczy Kampinoskiej Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie jest odpowiednim miejscem do przeprowadzenia wyjazdowych zajęć muzealnych. W trakcie sezonu turystycznego wycieczki pociągiem Retro są główną atrakcją naszej placówki. Dużą część pasażerów stanowią dzieci i młodzież. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, proponujemy wyjazdową lekcję muzealną, która łączy standardowy przejazd zabytkowym składem z rozbudowanymi elementami edukacyjnymi realizowanymi w ciekawej i niebanalnej formie, będąc syntezą stacjonarnych zajęć muzealnych z przyjemnością podróżowania koleją i biwakowania na łonie natury. W trakcie naszej lekcji uczestnicy poznają, w warunkach nieporównanie atrakcyjniejszych niż wnętrze klasy szkolnej, najważniejsze eksponaty ze zbiorów muzeum, w tym tabor związany z kolejami leśnymi w Polsce. Podczas podróży nasi goście zaznajomią się z mijanymi po drodze zabytkami ziemi sochaczewskiej, a następnie w trakcie krótkiego spaceru po Kampinoskim Parku Narodowym otrzymają porcję wiedzy o miejscowej florze i faunie, a także o funkcjonującej tu niegdyś kolei leśnej „Zamczysko”. Kulminacją zajęć będzie gra terenowa z pogadanką i quizem z upominkami w Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach.

Czas trwania: 365 minut (9:15–15:20, w trakcie wycieczki pociągiem Retro)
Cena: 55 zł od uczestnika
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie przygotowało zajęcia dla najmłodszych. Poprzez lekturę świątecznej opowieści Ekspres Polarny autorstwa Chrisa Van Allsburga, a także udział w świątecznych warsztatach, pragniemy wprowadzić uczestników w nastrój Bożego Narodzenia. Dzięki lekcji będzie można nie tylko przenieść się w magiczny świat kolejowej opowieści, ale również własnoręcznie wykonać świąteczne karty metodą scrapbookingu. Na zakończenie zajęć uczestnicy przemieszczą się na muzealny skansen, gdzie przewodnik zapozna ich z najciekawszymi historiami naszych zabytkowych pojazdów wąskotorowych. Scrapbooking to sztuka ręcznego tworzenia i dekorowania albumów ze zdjęciami i pamiątkami rodzinnymi. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa scrapbook, oznaczającego album wykonany właśnie taką techniką. Sam wyraz scrap to po prostu skrawek. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli poznać tajniki tej sztuki rękodzielniczej, tzn. używać specjalistycznych tuszy, pieczątek, dziurkaczy i przekonać się, że w scrapbookingu wszystko zależy od inwencji twórczej artysty. To wyjątkowa zabawa, która twórczo rozwija wyobraźnię i kreatywność. W sam raz na okres okołoświąteczny!

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Sochaczewska kolej wąskotorowa jest ważną częścią dziejów Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej. Jej uruchomienie w 1922 r. pomogło odbudować zniszczone podczas I wojny światowej miasto, przyczyniło się do gospodarczego rozwoju powiatu w XX w., a ostatecznie umożliwiło powsta¬nie jednej z najważniejszych atra-k¬cji turystycznych regionu. Lekcja przybliża dzieje sochaczewskiej kolei na tle historii Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej od okresu poprzedzającego jej ufundowanie, poprzez as¬pekty związane z budową linii oraz jej funkcjonowaniem w ok¬re¬sie przed- i powojennym, aż po otwarcie oddziału Muzeum Kolejnictwa wraz z funkcjonującą do dziś koleją muzealną. Dzięki lekcji uczestnicy będą mieli szansę zapoznać się z rolą, jaką wąskotorówka odegrała w historii lokalnej oraz najciekawszymi przykładami taboru i in¬frastruktury tej kolei. Zajęcia są adresowane między innymi do dzieci i młodzieży z Sochaczewa i powiatu sochaczewskiego i będą indywidualnie dostosowywane w zależności od grupy wiekowej oraz miejsca pochodzenia uczestników. Podczas lekcji wykorzystywana będzie makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, która przenosi w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Lekcja przybliży uczestnikom tabor, który pracował na sochaczewskiej kolei wąskotorowej w latach, kiedy ta była publicznym środkiem transportu, czyli w okresie przed powstaniem muzeum. Dzięki lekcji będzie można dowiedzieć się również, które z zabytkowych pojazdów aktualnie prezentowanych w muzealnym skansenie, pracowały na sochaczewskiej kolei wąskotorowej między rokiem 1922 a 1984. Podczas zajęć wykorzystywana będzie makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, która przenosi w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

W 2022 r. sochaczewska kolej wąskotorowa obchodziła stulecie działalności. Z tej okazji chcielibyśmy zaprosić wszystkich w niezwykłą podróż, podczas której poznamy przeszłość naszej „małej kolei”. Celem lekcji jest syntetyczna i atrakcyjna prezentacja dziejów sochaczewskiej ciuchci na tle historii kolejnictwa, szczególnie w jego wąskotorowym wydaniu. W ramach zajęć w oparciu o wystawę stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” zaprezentowane zostaną autentyczne pamiątki związane z naszą kolejką z okresu, gdy ta była głównym powiatowym środkiem transportu publicznego. Podróż ta podsumowana zostanie projekcją filmu z 1975 r. pozwalającego przenieść się w czasie na dawne stacje Sochaczew Wąskotorowy czy Wyszogród. Z najciekawszymi miejscami na szlaku naszej ciuchci będzie można zapoznać się dzięki prezentacji najdłuższej stacjonarnej wąskotorowej makiety w Polsce pn. „Sochaczewska Kolei Dojazdowa”. Następnie uczestnicy będą mieli okazję udać się na muzealny skansen, w historyczną przestrzeń stacji Sochaczew Wąskotorowy, by wśród największej kolekcji zabytkowego taboru wąskotorowego w Polsce obejrzeć z bliska te pojazdy, które służyły na Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. Zdobyta wiedza zostanie utrwalona w trakcie części warsztatowej zaaranżowanej w sali edukacyjnej. Uczestnicy spróbują swoich sił, układając wielkoformatowe kolejowe puzzle, kolorując wizerunki taboru sochaczewskiej kolei wąskotorowej, budując pociąg z drewnianych klocków czy też rysując na rolce papieru jak najdłuższy pociąg naszej kolei.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej, które przypadło w 2022 r., było szczególnym wydarzeniem w historii naszej placówki. Tę zacną rocznicę pragniemy propagować również poprzez działalność edukacyjną. Jedną z propozycji upamiętnienia tego ważnego jubileuszu są zajęcia oparte w głównej mierze na warsztatach plastycznych. W ich ramach przedstawimy uczestnikom tajniki sztuki zwanej scrapbookingiem. Nasi goście wykonają dwie prace o tematyce związanej z sochaczewską wąskotorówką: layout, którego motywem przewodnim będą cztery zabytkowe pojazdy szynowe użytkowane w różnym okresie na szlaku z Sochaczewa do Wyszogrodu i Puszczy Kampinoskiej (z możliwością zabrania ze sobą jako pamiątki) oraz kartę z życzeniami z okazji stulecia kolei sochaczewskiej (zachowywane w muzeum w celu prezentacji na specjalnie przygotowanej wystawie). Warsztaty poprzedzi część teoretyczna w salach wystawowych i muzealnym skansenie. Zwiedzając ekspozycję stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” i biorąc udział w prezentacji makiety „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, uczestnicy zajęć poznają historię sochaczewskiej wąskotorówki. Pozyskane informacje zostaną uzupełnione w muzealnym skansenie, podczas spaceru wśród pojazdów pracujących dawniej na kolei sochaczewskiej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Lekcja w przystępny sposób przybliża uczestnikom historię i rolę transportu kolejowego w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestnik będzie mógł poczuć się jak maszynista czy konduktor, zgłębiając tajniki pracy na kolei, a poznając zasady działania parowozu, dowie się, jak kolej zmieniała się przez ostatnie dwa stulecia – od lokomotywy parowej, przez elektryczną, po spalinową. Omówiona zostanie ponadto kwestia bezpieczeństwa na przejazdach i peronach kolejowych, co zwiększy świadomość uczestników o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności, kształtując odpowiednią postawę już od najmłodszych lat. Wiedza przekazywana będzie za pomocą prezentacji multimedialnej, innych pomocy dydaktycznych, a także zadań animacyjnych.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Łukasz urodził się 1924 r. w Berlinie, stolicy Niemiec, a więc niedługo będzie stulatkiem! Został skonstruowany w fabryce Orenstein i Koppel. Dzięki pracownikom tej firmy wygląda tak interesująco i przetrwał w dobrej kondycji tyle lat. Waży 14 ton, a gdy był młodszy poruszał się z prędkością do 25 kilometrów na godzinę. Już w 1925 r. został zakupiony na świeżo powstałą kolej wąskotorową do Sochaczewa. Od razu nadano mu oficjalne imię PKS 3. Skrót ten oznaczał, że nabyto go jako trzeci w kolejności pojazd szynowy na Powiatową Kolej Sochaczewską, jak ówcześnie nazywała się nasza wąskotorówka. Decyzją władz powiatu sochaczewskiego kolejkę otwarto do ruchu w 1922 r. Zatem przed nim zakupiono tu do pracy jeszcze dwa parowozy: PKS 1 i PKS 2, ale one nie miały tyle szczęścia co on i nie przetrwały do dnia dzisiejszego. Łukasz opowie swoją historię, a także przybliży dzieje sochaczewskiej wąskotorówki, która istnieje już przeszło sto lat! Nasz bohater bardzo ciężko pracował, aby odbudować Sochaczew, miasto zniszczone podczas I wojny światowej. Podczas wykonywania swoich obowiązków współpracował z wieloma ciekawymi osobami i poznał wiele zawodów wykonywanych na kolei. Od zasłużonego pracownika kolei wąskotorowej dzieci dowiedzą się, czym charakteryzowała się praca maszynisty, dyżurnego ruchu, kierownika pociągu i kto był odpowiedzialny za sprawdzenie stanu torów i kół. Podczas omawiania różnych rozstawów toru będzie posługiwał się jednostkami miary. Podczas lekcji wykorzystywana będzie makieta pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, przenosząca w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Naszą drugą lokomotywą, która zabierze najmłodszych w podróż do świata kolei jest parowóz Marta z Pelplina. Marta urodziła się w 1910 r. w Berlinie. Niedługo potem została zakupiona przez Cukrownię w Malborku, gdzie woziła buraki na trasie Malbork–Świetlików. W 1962 r. dostała pracę w cukrowni w Pelpinie, gdzie została już do zasłużonej emerytury. Szukając miejsca, gdzie może odpocząć po wielu latach ciężkiej pracy, trafiła do Sochaczewa i obecnie jest podziwiana przez turystów z całego świata w Muzeum Kolei Wąskotorowej. Nasza Marta w trakcie całej swojej kariery zawodowej widziała, jak brak rozwagi oraz roztargnienie mogą być niebezpieczne dla człowieka. Co może się stać, gdy ktoś nie wie, jak powinien zachować się w miejscach związanych z koleją. Dlatego też, zajmuje się przekazywaniem innym zasad bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowych czy peronach. Dzięki jej wiedzy i doświadczeniu poznacie zasady bezpieczeństwa, które obowiązkowo powinien znać każdy młody podróżnik. Marta zawsze uważała, że nauka przez zabawę jest najlepszym sposobem na pogłębianie wiedzy. Zachęcamy, aby spotkać się z Martą, ekspertem ds. bezpieczeństwa kolejowego i już od najmłodszych lat kształtować odpowiednią postawę społeczną.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

W zagadnienia związane z dziejami kolejnictwa na świecie wprowadzi najmłodszych parowóz Fryderyk z Tuczna. Fryderyk urodził się w 1882 r. w Monachium, w miejscowych Zakładach Kraussa. Zakupiony przez cukrownię „Wierzchosławice”, otrzymał oznakowanie CW-1 i woził buraki cukrowe. W 1941 r. został przejęty przez cukrownię „Tuczno”, gdzie jako CT-8 pracował przez kolejne 25 lat. Przekazany w 1985 r. do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, na zasłużoną emeryturę osiadł w skansenie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, gdzie jest podziwiany jako najstarszy zachowany parowóz wąskotorowy w Polsce. Z racji swego imponującego wieku był świadkiem wielu przemian w zakresie infrastruktury kolejowej i kolejowego taboru, począwszy od XIX w., nazywanego wiekiem pary, po czasy współczesne. Z zachwytem i zazdrością obserwował, jak kolej zwiększała swoją prędkość i zasięg, upowszechniając się na całym świecie i odgrywając niejednokrotnie ważną rolę w rozwoju gospodarczym, społecznym i kulturalnym. Podczas bezpośredniego kontaktu z wiekowym Fryderykiem dzieci będą miały okazję rozwinąć ciekawość otaczającego świata i zbudować pozytywny stosunek do nauki i techniki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Wiekowy pług odśnieżny Siemowit przybliży uczestnikom historię Sochaczewa. Skonstruowany został w 1915 r. i jest jedynym pojazdem na sochaczewskiej kolei wąskotorowej, który przebywa tu od początku jej funkcjonowania aż do dzisiaj. Z racji swego imponującego wieku i długoletniego pobytu w Sochaczewie Siemowit bardzo dobrze poznał dzieje naszego miasta, o których potrafi zajmująco opowiadać. W trakcie spotkania z nim dzieci poznają najważniejsze wydarzenia, historyczne postaci i najciekawsze budowle dawnego Sochaczewa.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Jak mówi znane powiedzenie: podróże kształcą. Dzięki nim można się wiele nauczyć, zdobyć nowe doświadczenia, poznać ciekawych ludzi. Parowóz Bogdan zwany Wisłą to obieżyświat i miłośnik podróżowania. Będąc pracownikiem wielu kolei wąskotorowych w Polsce, przejechał tysiące kilometrów, zwiedzając dużą część naszego kraju. Dzięki temu jest dziś znawcą polskich wąskotorówek i o swoich wojażach chce opowiedzieć innym. Podczas spotkania z tym starym pojazdem uczestnicy poznają najważniejsze koleje wąskotorowe w Polsce i ich historię, dowiedzą się, jak wyglądały początki wąskiego toru, dlaczego tego typu koleje budowano i do czego służyły, a także, jakie były ich zadania dawniej, a jakie są obecnie. Bogdan zarazi także pasją do podróżowania i zachęci do poznawania nowych miejsc w Polsce. Zajęcia powstały jako forma upamiętnienia Bogdana Pokropińskiego, znanego polskiego badacza kolejnictwa.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie – to znany wszystkim cytat z wiersza Adama Mickiewicza, który niejednokrotnie sprawdza się w wielu życiowych sytuacjach. Czy sprawdzi się też w przypadku przyjaciół z wąskiego toru? Grupa wąskotorowych muzealnych pojazdów i nie tylko pojazdów zna się już od wielu lat. Wagon motorowy Mirek zwany Ebermanem, słynne parowozy: Tomek Px29 i Radek Px48, lokomotywy spalinowe: Roman zwany Rumunem i Lidka, a także wagon osobowy Wiesiek 1Aw i semafor kształtowy Monika przeżyli wspólnie wiele ciekawych i niezapomnianych przygód. Niektórzy przyjaciele dawniej pracowali na Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej, a obecnie przebywają w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Inne odpoczywają już na zasłużonej emeryturze, ale niektóre jeszcze ciężko pracują. Przyjaciele z wąskiego toru w ciekawy sposób zaprezentują dzieciom własną historię, a także opowiedzą, jak wygląda codzienna praca w muzeum. Dzięki barwnej narracji zapoznać się będzie można z historią, zbiorami i działalnością Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, placówki, w której przez przeszło 35 lat działalności zgromadzono największą kolekcję taboru wąskotorowego w Polsce. Ważnym dopełnieniem zajęć będą kolejowe warsztaty muzealne oparte na metodzie scrapbookingu. Podczas ciekawie poprowadzonych zajęć plastycznych uczestnicy samodzielnie wykonają i zabiorą do domu kolejowy layout z wizerunkiem jednego z bohaterów opowieści. Na zakończenie zajęć, podczas przechadzki po muzealnym skansenie, dzieci będą miały szansę poznać osobiście przyjaciół z wąskiego toru.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

Podróżowanie i poznawanie świata jest marzeniem wielu z nas. Zajęcia wprowadzą uczestników w klimat kolejowej przygody. W ciekawe zakątki udamy się razem z bohaterami powieści Juliusza Verne’a pt. „W 80 dni dookoła świata”. Podróż, odbyta przez nich w dużej mierze koleją, pozwoli w przystępny sposób przybliżyć „wiek pary”, jak nazwano XIX wiek, w ciągu którego niniejszy środek transportu zrewolucjonizował życie ludzi na całym świecie. Na przykładzie przedstawionych w książce barwnych przygód, pięknych krajobrazów i cennych zabytków architektury wprowadzimy naszych słuchaczy w zagadnienie turystyki kolejowej będącej jednym z najważniejszych obszarów działalności Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Część literacką, poprowadzoną na podstawie wybranych fragmentów dzieła francuskiego pisarza, uzupełnią warsztaty plastyczne oparte na metodzie scrapbookingu. W ich trakcie nasi goście wykonają wyjątkowe prace plastyczne inspirowane „wiekiem pary”, a także klimatem rewolucji przemysłowej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Opowieści starych lokomotyw

W ramach zajęć przedstawimy historię Charliego, tj. parowozu „Big Boy” Union Pacific 4000, czyli największej tego typu lokomotywy na świecie. Losy pojazdu przybliża opowiadanie pt. „Charlie Ciuch-Ciuch”. Jego autor, amerykański pisarz Stephen King, jest bardziej znany jako specjalista od literatury grozy, choć w swoim dorobku posiada również powieści fantastyczne. Jednym z przykładów tego rodzaju twórczości jest ośmiotomowy cykl „Mroczna Wieża”, którego częścią jest właśnie utwór o tytułowej ciuchci. W trakcie, popartej prezentacją multimedialną, lektury uczestnicy otrzymają najważniejsze informacje o kolejach w Stanach Zjednoczonych. Poznając, na przykładzie perypetii bohaterów opowiadania, znaczenie takich wartości jak lojalność i szacunek wobec starszych, uświadomią sobie, jak ich brakuje, gdy zostają odsunięci na „boczny tor” życia, wykształcając jednocześnie właściwe postawy w odniesieniu do materialnych reliktów przeszłości, w tym zabytków techniki. Posłuży to jako pretekst do przybliżenia dziejów sochaczewskiej kolei wąskotorowej, a szczególnie kwestii jej przekształcenia w placówkę muzealną. Nie można bowiem zapominać, iż w 1984 r. naszej ko¬lejce, podobnie jak Charliemu, groziła likwidacja. Dzięki powołaniu do życia Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie możemy w 2022 r. świętować setne urodziny sochaczewskiej wąskotorówki. Ważnym elementem spotkania będą kolejowe warsztaty plastyczne oparte na metodzie scrapbookingu, po których nasi goście przejdą się na muzealny skansen, gdzie poznają wybrane zabytkowe pojazdy ocalone dla przyszłych pokoleń przez pracowników muzeum.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Świat kolei jest fascynujący. Kiedy połączymy go z zabawami edukacyjnymi i ogniskiem wśród zabytkowych wagonów i lokomotyw, jest to scenariusz na niezapomniany Dzień w świecie wąskich torów. Są to czterogodzinne zajęcia, w trakcie których w przystępnej formie zaprezentowany zostanie tabor wąskotorowy zgromadzony w Sochaczewie, dzieje kolejnictwa, zagadnienia związane z bezpieczeństwem na kolei, ekologią i pobliską Puszczą Kampinoską. Lekcja prowadzona będzie w zabytkowym, ogrzewanym wagonie osobowym, sali edukacyjnej i na terenie skansenu, gdzie między innymi odbędą się gra terenowa i ognisko.

Plan spotkania:
1. Zwiedzanie muzealnego skansenu
Na początek odbędzie się spacer po skansenie, w trakcie którego uczestnicy lekcji zapoznają się z największą kolekcją taboru wąskotorowego w Polsce oraz ramowo poznają dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej. Podczas zwiedzania uczestnicy zobaczą historyczne lokomotywy, wagony, drezyny, a także urządzenia kolejowe jak zwrotnica czy semafor.
2. Lekcja w zabytkowym wagonie osobowym
Niebywałą atrakcją są zajęcia w zabytkowym wagonie pasażerskim (w okresie jesienno-zimowym wagon jest ogrzewany). W trakcie lekcji uczestnicy poznają dzieje kolejnictwa, dowiedzą się kto i kiedy zbudował pierwszy parowóz, a także gdzie uruchomiono pierwszą linię kolejową.
3. Zajęcia w sali edukacyjnej
Podczas zajęć w sali edukacyjnej dzieci poznają zagadnienia związane z bezpieczeństwem na kolei oraz dowiedzą się jakie zawody wykonuje się na kolei. Atrybuty maszynisty, dyżurnego ruchu oraz konduktora uatrakcyjnią zajęcia i pozwolą lepiej zrozumieć uczestnikom sens opowia¬danych historii. W tej części spotkania zaplanowane zostały też warsztaty plastyczne.
4. Ognisko w muzealnym skansenie
Dużą atrakcją dla dzieci będzie ognisko w wyjątkowym otoczeniu zabytkowego taboru kolejowego. Możliwość upieczenia kiełbasek w niezwykłej scenerii dodatkowo wzmocni pozytywne wrażenia wyniesione z lekcji.
5. Gra muzealna w skansenie
Celem gry jest zintegrowanie grupy, rozbudzenie ciekawości i wywołanie poczucia satysfakcji z rozwiązywanych zagadek.

Czas trwania: 240 minut (10:00–14:00).
Cena: 20 zł od uczestnika (grupy do 25 osób)
Prowiant na ognisko należy przygotować we własnym zakresie
Rezerwacja tej lekcji jest możliwa wyłącznie telefonicznie lub mailowo: Kasa Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, tel.: +48 46 862 59 75, e-mail: rezerwacja@stacjamuzeum.pl
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Z uwagi na bliskie sąsiedztwo Puszczy Kampinoskiej Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie jest odpowiednim miejscem do przeprowadzenia wyjazdowych zajęć muzealnych. W trakcie sezonu turystycznego wycieczki pociągiem Retro są główną atrakcją naszej placówki. Dużą część pasażerów stanowią dzieci i młodzież. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, proponujemy wyjazdową lekcję muzealną, która łączy standardowy przejazd zabytkowym składem z rozbudowanymi elementami edukacyjnymi realizowanymi w ciekawej i niebanalnej formie, będąc syntezą stacjonarnych zajęć muzealnych z przyjemnością podróżowania koleją i biwakowania na łonie natury. W trakcie naszej lekcji uczestnicy poznają, w warunkach nieporównanie atrakcyjniejszych niż wnętrze klasy szkolnej, najważniejsze eksponaty ze zbiorów muzeum, w tym tabor związany z kolejami leśnymi w Polsce. Podczas podróży nasi goście zaznajomią się z mijanymi po drodze zabytkami ziemi sochaczewskiej, a następnie w trakcie krótkiego spaceru po Kampinoskim Parku Narodowym otrzymają porcję wiedzy o miejscowej florze i faunie, a także o funkcjonującej tu niegdyś kolei leśnej „Zamczysko”. Kulminacją zajęć będzie gra terenowa z pogadanką i quizem z upominkami w Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach.

Czas trwania: 365 minut (9:15–15:20, w trakcie wycieczki pociągiem Retro)
Cena: 55 zł od uczestnika
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie przygotowało zajęcia dla najmłodszych. Poprzez lekturę świątecznej opowieści Ekspres Polarny autorstwa Chrisa Van Allsburga, a także udział w świątecznych warsztatach, pragniemy wprowadzić uczestników w nastrój Bożego Narodzenia. Dzięki lekcji będzie można nie tylko przenieść się w magiczny świat kolejowej opowieści, ale również własnoręcznie wykonać świąteczne karty metodą scrapbookingu. Na zakończenie zajęć uczestnicy przemieszczą się na muzealny skansen, gdzie przewodnik zapozna ich z najciekawszymi historiami naszych zabytkowych pojazdów wąskotorowych. Scrapbooking to sztuka ręcznego tworzenia i dekorowania albumów ze zdjęciami i pamiątkami rodzinnymi. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa scrapbook, oznaczającego album wykonany właśnie taką techniką. Sam wyraz scrap to po prostu skrawek. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli poznać tajniki tej sztuki rękodzielniczej, tzn. używać specjalistycznych tuszy, pieczątek, dziurkaczy i przekonać się, że w scrapbookingu wszystko zależy od inwencji twórczej artysty. To wyjątkowa zabawa, która twórczo rozwija wyobraźnię i kreatywność. W sam raz na okres okołoświąteczny!

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Sochaczewska kolej wąskotorowa jest ważną częścią dziejów Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej. Jej uruchomienie w 1922 r. pomogło odbudować zniszczone podczas I wojny światowej miasto, przyczyniło się do gospodarczego rozwoju powiatu w XX w., a ostatecznie umożliwiło powsta¬nie jednej z najważniejszych atra-k¬cji turystycznych regionu. Lekcja przybliża dzieje sochaczewskiej kolei na tle historii Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej od okresu poprzedzającego jej ufundowanie, poprzez as¬pekty związane z budową linii oraz jej funkcjonowaniem w ok¬re¬sie przed- i powojennym, aż po otwarcie oddziału Muzeum Kolejnictwa wraz z funkcjonującą do dziś koleją muzealną. Dzięki lekcji uczestnicy będą mieli szansę zapoznać się z rolą, jaką wąskotorówka odegrała w historii lokalnej oraz najciekawszymi przykładami taboru i in¬frastruktury tej kolei. Zajęcia są adresowane między innymi do dzieci i młodzieży z Sochaczewa i powiatu sochaczewskiego i będą indywidualnie dostosowywane w zależności od grupy wiekowej oraz miejsca pochodzenia uczestników. Podczas lekcji wykorzystywana będzie makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, która przenosi w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Lekcja przybliży uczestnikom tabor, który pracował na sochaczewskiej kolei wąskotorowej w latach, kiedy ta była publicznym środkiem transportu, czyli w okresie przed powstaniem muzeum. Dzięki lekcji będzie można dowiedzieć się również, które z zabytkowych pojazdów aktualnie prezentowanych w muzealnym skansenie, pracowały na sochaczewskiej kolei wąskotorowej między rokiem 1922 a 1984. Podczas zajęć wykorzystywana będzie makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, która przenosi w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

W 2022 r. sochaczewska kolej wąskotorowa obchodziła stulecie działalności. Z tej okazji chcielibyśmy zaprosić wszystkich w niezwykłą podróż, podczas której poznamy przeszłość naszej „małej kolei”. Celem lekcji jest syntetyczna i atrakcyjna prezentacja dziejów sochaczewskiej ciuchci na tle historii kolejnictwa, szczególnie w jego wąskotorowym wydaniu. W ramach zajęć w oparciu o wystawę stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” zaprezentowane zostaną autentyczne pamiątki związane z naszą kolejką z okresu, gdy ta była głównym powiatowym środkiem transportu publicznego. Podróż ta podsumowana zostanie projekcją filmu z 1975 r. pozwalającego przenieść się w czasie na dawne stacje Sochaczew Wąskotorowy czy Wyszogród. Z najciekawszymi miejscami na szlaku naszej ciuchci będzie można zapoznać się dzięki prezentacji najdłuższej stacjonarnej wąskotorowej makiety w Polsce pn. „Sochaczewska Kolei Dojazdowa”. Następnie uczestnicy będą mieli okazję udać się na muzealny skansen, w historyczną przestrzeń stacji Sochaczew Wąskotorowy, by wśród największej kolekcji zabytkowego taboru wąskotorowego w Polsce obejrzeć z bliska te pojazdy, które służyły na Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. Zdobyta wiedza zostanie utrwalona w trakcie części warsztatowej zaaranżowanej w sali edukacyjnej. Uczestnicy spróbują swoich sił, układając wielkoformatowe puzzle, sklejając kartonowe modele taboru sochaczewskiej kolei wąskotorowej czy biorąc udział w grze terenowej pt. „Poznaj Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie”.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej, które przypadło w 2022 r., było szczególnym wydarzeniem w historii naszej placówki. Tę zacną rocznicę pragniemy propagować również poprzez działalność edukacyjną. Jedną z propozycji upamiętnienia tego ważnego jubileuszu są zajęcia oparte w głównej mierze na warsztatach plastycznych. W ich ramach przedstawimy uczestnikom tajniki sztuki zwanej scrapbookingiem. Nasi goście wykonają dwie prace o tematyce związanej z sochaczewską wąskotorówką: layout, którego motywem przewodnim będą cztery zabytkowe pojazdy szynowe użytkowane w różnym okresie na szlaku z Sochaczewa do Wyszogrodu i Puszczy Kampinoskiej (z możliwością zabrania ze sobą jako pamiątki) oraz kartę z życzeniami z okazji stulecia kolei sochaczewskiej (zachowywane w muzeum w celu prezentacji na specjalnie przygotowanej wystawie). Warsztaty poprzedzi część teoretyczna w salach wystawowych i muzealnym skansenie. Zwiedzając ekspozycję stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” i biorąc udział w prezentacji makiety „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, uczestnicy zajęć poznają historię sochaczewskiej wąskotorówki. Pozyskane informacje zostaną uzupełnione w muzealnym skansenie, podczas spaceru wśród pojazdów pracujących dawniej na kolei sochaczewskiej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

W Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie zgromadzono największą kolekcję pojazdów wąskotorowych w Polsce, a według niektórych – nawet w Europie. Wiele z nich to unikalne skarby techniki, które ocalono od niechybnego zniszczenia. Aktualnie 226 egzem¬plarzy taboru kolejowe¬go na różne szerokości toru znajduje się w Sochaczewie, zaś kolejnych 36 obiektów przekazanych zo¬stało w użyczenie różnym podmiotom w całej Polsce. Z tej liczby aż 140 jed¬nostek jest obec¬nie eksponowanych w muzealnym skansenie. Lekcja pozwoli poznać wyjątkową historię najcenniejszych pojazdów, począwszy od najstarszego zachowanego parowozu wąskotorowego w Polsce z 1882 r., poprzez kolejne trzy XIX-wieczne lokomotywy parowe i elektrowóz Siemens z 1898 r., po jedyny zachowany parowóz Powiatowej Kolei Sochaczewskiej z 1924 r. Dzięki zajęciom będzie można również dowiedzieć się nieco więcej o ośmiu pasażerskich wagonach Retro z przełomu XIX i XX w., wagonie kolei konnej Rudka–Mrozy z 1902 r., jak również o pojazdach wąskotorowych związanych ze znanymi postaciami z polskiej historii, czyli tzw. Bryce Marszałka Piłsudskiego z lat 1926-1927 i tzw. salonce generalskiej z 1930 r. Lekcja, odbywająca się w sali dydaktycznej, wzbogacona została o ciekawą grę mobilną, zaaranżowaną w muzealnym skansenie, dzięki której znaczną część prezentowanych pojazdów będzie można zobaczyć osobiście. Lekcję można również w całości przeprowadzić w muzealnym skansenie.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Świat kolei jest fascynujący. Kiedy połączymy go z zabawami edukacyjnymi i ogniskiem wśród zabytkowych wagonów i lokomotyw, jest to scenariusz na niezapomniany Dzień w świecie wąskich torów. Są to czterogodzinne zajęcia, w trakcie których w przystępnej formie zaprezentowany zostanie tabor wąskotorowy zgromadzony w Sochaczewie, dzieje kolejnictwa, zagadnienia związane z bezpieczeństwem na kolei, ekologią i pobliską Puszczą Kampinoską. Lekcja prowadzona będzie w zabytkowym, ogrzewanym wagonie osobowym, sali edukacyjnej i na terenie skansenu, gdzie między innymi odbędą się gra terenowa i ognisko.

Plan spotkania:
1. Zwiedzanie muzealnego skansenu
Na początek odbędzie się spacer po skansenie, w trakcie którego uczestnicy lekcji zapoznają się z największą kolekcją taboru wąskotorowego w Polsce oraz ramowo poznają dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej. Podczas zwiedzania uczestnicy zobaczą historyczne lokomotywy, wagony, drezyny, a także urządzenia kolejowe jak zwrotnica czy semafor.
2. Lekcja w zabytkowym wagonie osobowym
Niebywałą atrakcją są zajęcia w zabytkowym wagonie pasażerskim (w okresie jesienno-zimowym wagon jest ogrzewany). W trakcie lekcji uczestnicy poznają dzieje kolejnictwa, dowiedzą się kto i kiedy zbudował pierwszy parowóz, a także gdzie uruchomiono pierwszą linię kolejową.
3. Zajęcia w sali edukacyjnej
Podczas zajęć w sali edukacyjnej dzieci poznają zagadnienia związane z bezpieczeństwem na kolei oraz dowiedzą się jakie zawody wykonuje się na kolei. Atrybuty maszynisty, dyżurnego ruchu oraz konduktora uatrakcyjnią zajęcia i pozwolą lepiej zrozumieć uczestnikom sens opowia¬danych historii. W tej części spotkania zaplanowane zostały też warsztaty plastyczne.
4. Ognisko w muzealnym skansenie
Dużą atrakcją dla dzieci będzie ognisko w wyjątkowym otoczeniu zabytkowego taboru kolejowego. Możliwość upieczenia kiełbasek w niezwykłej scenerii dodatkowo wzmocni pozytywne wrażenia wyniesione z lekcji.
5. Gra muzealna w skansenie
Celem gry jest zintegrowanie grupy, rozbudzenie ciekawości i wywołanie poczucia satysfakcji z rozwiązywanych zagadek.

Czas trwania: 240 minut (10:00–14:00).
Cena: 20 zł od uczestnika (grupy do 25 osób)
Prowiant na ognisko należy przygotować we własnym zakresie
Rezerwacja tej lekcji jest możliwa wyłącznie telefonicznie lub mailowo: Kasa Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, tel.: +48 46 862 59 75, e-mail: rezerwacja@stacjamuzeum.pl
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Z uwagi na bliskie sąsiedztwo Puszczy Kampinoskiej Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie jest odpowiednim miejscem do przeprowadzenia wyjazdowych zajęć muzealnych. W trakcie sezonu turystycznego wycieczki pociągiem Retro są główną atrakcją naszej placówki. Dużą część pasażerów stanowią dzieci i młodzież. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, proponujemy wyjazdową lekcję muzealną, która łączy standardowy przejazd zabytkowym składem z rozbudowanymi elementami edukacyjnymi realizowanymi w ciekawej i niebanalnej formie, będąc syntezą stacjonarnych zajęć muzealnych z przyjemnością podróżowania koleją i biwakowania na łonie natury. W trakcie naszej lekcji uczestnicy poznają, w warunkach nieporównanie atrakcyjniejszych niż wnętrze klasy szkolnej, najważniejsze eksponaty ze zbiorów muzeum, w tym tabor związany z kolejami leśnymi w Polsce. Podczas podróży nasi goście zaznajomią się z mijanymi po drodze zabytkami ziemi sochaczewskiej, a następnie w trakcie krótkiego spaceru po Kampinoskim Parku Narodowym otrzymają porcję wiedzy o miejscowej florze i faunie, a także o funkcjonującej tu niegdyś kolei leśnej „Zamczysko”. Kulminacją zajęć będzie gra terenowa z pogadanką i quizem z upominkami w Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach.

Czas trwania: 365 minut (9:15–15:20, w trakcie wycieczki pociągiem Retro)
Cena: 55 zł od uczestnika
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Sochaczewska kolej wąskotorowa jest ważną częścią dziejów Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej. Jej uruchomienie w 1922 r. pomogło odbudować zniszczone podczas I wojny światowej miasto, przyczyniło się do gospodarczego rozwoju powiatu w XX w., a ostatecznie umożliwiło powsta¬nie jednej z najważniejszych atra-k¬cji turystycznych regionu. Lekcja przybliża dzieje sochaczewskiej kolei na tle historii Sochaczewa i ziemi sochaczewskiej od okresu poprzedzającego jej ufundowanie, poprzez as¬pekty związane z budową linii oraz jej funkcjonowaniem w ok¬re¬sie przed- i powojennym, aż po otwarcie oddziału Muzeum Kolejnictwa wraz z funkcjonującą do dziś koleją muzealną. Dzięki lekcji uczestnicy będą mieli szansę zapoznać się z rolą, jaką wąskotorówka odegrała w historii lokalnej oraz najciekawszymi przykładami taboru i in¬frastruktury tej kolei. Zajęcia są adresowane między innymi do dzieci i młodzieży z Sochaczewa i powiatu sochaczewskiego i będą indywidualnie dostosowywane w zależności od grupy wiekowej oraz miejsca pochodzenia uczestników. Podczas lekcji wykorzystywana będzie makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, która przenosi w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Lekcja przybliży uczestnikom tabor, który pracował na sochaczewskiej kolei wąskotorowej w latach, kiedy ta była publicznym środkiem transportu, czyli w okresie przed powstaniem muzeum. Dzięki lekcji będzie można dowiedzieć się również, które z zabytkowych pojazdów aktualnie prezentowanych w muzealnym skansenie, pracowały na sochaczewskiej kolei wąskotorowej między rokiem 1922 a 1984. Podczas zajęć wykorzystywana będzie makieta kolejowa pn. „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, która przenosi w realia modelarskie szlak rodzimej wąskotorówki.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej, które przypadło w 2022 r., było szczególnym wydarzeniem w historii naszej placówki. Tę zacną rocznicę pragniemy propagować również poprzez działalność edukacyjną. Jedną z propozycji upamiętnienia tego ważnego jubileuszu są zajęcia oparte w głównej mierze na warsztatach plastycznych. W ich ramach przedstawimy uczestnikom tajniki sztuki zwanej scrapbookingiem. Nasi goście wykonają dwie prace o tematyce związanej z sochaczewską wąskotorówką: layout, którego motywem przewodnim będą cztery zabytkowe pojazdy szynowe użytkowane w różnym okresie na szlaku z Sochaczewa do Wyszogrodu i Puszczy Kampinoskiej (z możliwością zabrania ze sobą jako pamiątki) oraz kartę z życzeniami z okazji stulecia kolei sochaczewskiej (zachowywane w muzeum w celu prezentacji na specjalnie przygotowanej wystawie). Warsztaty poprzedzi część teoretyczna w salach wystawowych i muzealnym skansenie. Zwiedzając ekspozycję stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” i biorąc udział w prezentacji makiety „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, uczestnicy zajęć poznają historię sochaczewskiej wąskotorówki. Pozyskane informacje zostaną uzupełnione w muzealnym skansenie, podczas spaceru wśród pojazdów pracujących dawniej na kolei sochaczewskiej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

W Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie zgromadzono największą kolekcję pojazdów wąskotorowych w Polsce, a według niektórych – nawet w Europie. Wiele z nich to unikalne skarby techniki, które ocalono od niechybnego zniszczenia. Aktualnie 226 egzem¬plarzy taboru kolejowe¬go na różne szerokości toru znajduje się w Sochaczewie, zaś kolejnych 36 obiektów przekazanych zo¬stało w użyczenie różnym podmiotom w całej Polsce. Z tej liczby aż 140 jed¬nostek jest obec¬nie eksponowanych w muzealnym skansenie. Lekcja pozwoli poznać wyjątkową historię najcenniejszych pojazdów, począwszy od najstarszego zachowanego parowozu wąskotorowego w Polsce z 1882 r., poprzez kolejne trzy XIX-wieczne lokomotywy parowe i elektrowóz Siemens z 1898 r., po jedyny zachowany parowóz Powiatowej Kolei Sochaczewskiej z 1924 r. Dzięki zajęciom będzie można również dowiedzieć się nieco więcej o ośmiu pasażerskich wagonach Retro z przełomu XIX i XX w., wagonie kolei konnej Rudka–Mrozy z 1902 r., jak również o pojazdach wąskotorowych związanych ze znanymi postaciami z polskiej historii, czyli tzw. Bryce Marszałka Piłsudskiego z lat 1926-1927 i tzw. salonce generalskiej z 1930 r. Lekcja, odbywająca się w sali dydaktycznej, wzbogacona została o ciekawą grę mobilną, zaaranżowaną w muzealnym skansenie, dzięki której znaczną część prezentowanych pojazdów będzie można zobaczyć osobiście. Lekcję można również w całości przeprowadzić w muzealnym skansenie.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Rezerwacja tej lekcji jest możliwa wyłącznie telefonicznie lub mailowo: Kasa Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, tel.: +48 46 862 59 75, e-mail: rezerwacja@stacjamuzeum.pl
Z bloku tematycznego: Lekcje specjalne

Z uwagi na bliskie sąsiedztwo Puszczy Kampinoskiej Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie jest odpowiednim miejscem do przeprowadzenia wyjazdowych zajęć muzealnych. W trakcie sezonu turystycznego wycieczki pociągiem Retro są główną atrakcją naszej placówki. Dużą część pasażerów stanowią dzieci i młodzież. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, proponujemy wyjazdową lekcję muzealną, która łączy standardowy przejazd zabytkowym składem z rozbudowanymi elementami edukacyjnymi realizowanymi w ciekawej i niebanalnej formie, będąc syntezą stacjonarnych zajęć muzealnych z przyjemnością podróżowania koleją i biwakowania na łonie natury. W trakcie naszej lekcji uczestnicy poznają, w warunkach nieporównanie atrakcyjniejszych niż wnętrze klasy szkolnej, najważniejsze eksponaty ze zbiorów muzeum, w tym tabor związany z kolejami leśnymi w Polsce. Podczas podróży nasi goście zaznajomią się z mijanymi po drodze zabytkami ziemi sochaczewskiej, a następnie w trakcie krótkiego spaceru po Kampinoskim Parku Narodowym otrzymają porcję wiedzy o miejscowej florze i faunie, a także o funkcjonującej tu niegdyś kolei leśnej „Zamczysko”. Kulminacją zajęć będzie gra terenowa z pogadanką i quizem z upominkami w Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach.

Czas trwania: 365 minut (9:15–15:20, w trakcie wycieczki pociągiem Retro)
Cena: 55 zł od uczestnika
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

Stulecie sochaczewskiej kolei wąskotorowej, które przypadło w 2022 r., było szczególnym wydarzeniem w historii naszej placówki. Tę zacną rocznicę pragniemy propagować również poprzez działalność edukacyjną. Jedną z propozycji upamiętnienia tego ważnego jubileuszu są zajęcia oparte w głównej mierze na warsztatach plastycznych. W ich ramach przedstawimy uczestnikom tajniki sztuki zwanej scrapbookingiem. Nasi goście wykonają dwie prace o tematyce związanej z sochaczewską wąskotorówką: layout, którego motywem przewodnim będą cztery zabytkowe pojazdy szynowe użytkowane w różnym okresie na szlaku z Sochaczewa do Wyszogrodu i Puszczy Kampinoskiej (z możliwością zabrania ze sobą jako pamiątki) oraz kartę z życzeniami z okazji stulecia kolei sochaczewskiej (zachowywane w muzeum w celu prezentacji na specjalnie przygotowanej wystawie). Warsztaty poprzedzi część teoretyczna w salach wystawowych i muzealnym skansenie. Zwiedzając ekspozycję stałą pt. „Dzieje sochaczewskiej kolei wąskotorowej 1922–1984” i biorąc udział w prezentacji makiety „Sochaczewska Kolej Dojazdowa”, uczestnicy zajęć poznają historię sochaczewskiej wąskotorówki. Pozyskane informacje zostaną uzupełnione w muzealnym skansenie, podczas spaceru wśród pojazdów pracujących dawniej na kolei sochaczewskiej.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)
Z bloku tematycznego: Podróż w czasie koleją wąskotorową

W Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie zgromadzono największą kolekcję pojazdów wąskotorowych w Polsce, a według niektórych – nawet w Europie. Wiele z nich to unikalne skarby techniki, które ocalono od niechybnego zniszczenia. Aktualnie 226 egzem¬plarzy taboru kolejowe¬go na różne szerokości toru znajduje się w Sochaczewie, zaś kolejnych 36 obiektów przekazanych zo¬stało w użyczenie różnym podmiotom w całej Polsce. Z tej liczby aż 140 jed¬nostek jest obec¬nie eksponowanych w muzealnym skansenie. Lekcja pozwoli poznać wyjątkową historię najcenniejszych pojazdów, począwszy od najstarszego zachowanego parowozu wąskotorowego w Polsce z 1882 r., poprzez kolejne trzy XIX-wieczne lokomotywy parowe i elektrowóz Siemens z 1898 r., po jedyny zachowany parowóz Powiatowej Kolei Sochaczewskiej z 1924 r. Dzięki zajęciom będzie można również dowiedzieć się nieco więcej o ośmiu pasażerskich wagonach Retro z przełomu XIX i XX w., wagonie kolei konnej Rudka–Mrozy z 1902 r., jak również o pojazdach wąskotorowych związanych ze znanymi postaciami z polskiej historii, czyli tzw. Bryce Marszałka Piłsudskiego z lat 1926-1927 i tzw. salonce generalskiej z 1930 r. Lekcja, odbywająca się w sali dydaktycznej, wzbogacona została o ciekawą grę mobilną, zaaranżowaną w muzealnym skansenie, dzięki której znaczną część prezentowanych pojazdów będzie można zobaczyć osobiście. Lekcję można również w całości przeprowadzić w muzealnym skansenie.

Czas trwania: 60 minut
Cena: 100 zł od grupy (do 25 osób)

Wybierz termin lekcji:

Maksymalna liczba uczestników w grupie to 25 osób plus opiekunowie.

Podaj dane:

Ze względu na przekroczenie maksymalnej liczby uczestników grupa została podzielona i zarezerwowane zostaną dwie lekcje.

Podsumowanie

Lekcja:
Termin:
Imię i nazwisko osoby zamawiającej:
Nazwa szkoły:
Klasa:
Liczba dzieci:
Liczba opiekunów:
Czy w grupie są osoby z niepełnosprawnością?
Liczba osób i rodzaj niepełnosprawności:
Adres:
Kod pocztowy:
Miasto:
Telefon:
E-mail:
Cena:
Dodatkowy komentarz:
*
*