W sobotę, 19 października br., w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie zakończył się kolejny sezon turystyczny. Zwyczajowo na ten dzień przygotowaliśmy specjalny program, który miał zrekompensować odwiedzającym naszą placówkę miłośnikom kolejnictwa półroczną przerwę zimową w rozkładowych przejazdach muzealnym pociągiem retro.
Zakończenia sezonów turystycznych na sochaczewskiej wąskotorówce od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem ze względu na niestandardowy przebieg wydarzenia. Do stałych elementów staramy się wprowadzać nowe, tak aby impreza każdorazowo zyskiwała unikalny charakter. Tegoroczny program rozpoczęliśmy zatem od zwiedzania muzealnego skansenu z przewodnikami, w trakcie którego nasi goście poznawali najciekawsze przykłady taboru wąskotorowego ze zbiorów jednostki. W kolejnym etapie, po okolicznościowych przemówieniach, na torze głównym dawnej stacji Sochaczew Wąskotorowy odbyła się parada pojazdów trakcyjnych. Pokaz rozpoczęła lokomotywa spalinowa produkcji rumuńskiej Lxd2-342 z 1982 r., potocznie zwana „rumunem” i znana turystom z wielu kursów na czele pociągu retro. Następnie ku ogromnej radości wyjątkowo licznie zebranych z muzealnego zaplecza wyjechały te czynne obiekty, które na co dzień nie są eksponowane w skansenie. Były to kolejno:
● lokomotywa spalinowa Lyd1-226 (WLs 150) wyprodukowana w 1966 r. w zakładach „Fablok” w Chrzanowie;
● wagon motorowy MBd1-126 zbudowany w 1938 r. w Zakładach Ostrowieckich w Warszawie według projektu Ludwika Ebermana;
● lokomotywa spalinowa 2Wls40-1184 zaprojektowana przez Biuro Techniczne Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie i wyprodukowana w 1961 r. w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu;
● drezyna wahadłowa, inaczej zwana „kiwajką”, która oprócz funkcji wystawienniczej spełnia również rolę czynnej atrakcji dla najmłodszych w trakcie muzealnych imprez plenerowych;
● drezyna „samoróbka”, zbudowana w 2010 r. i przystosowana do trzech rozstawów szyn, tj. 750, 1000 i 1435 mm (z możliwością regulacji), która w paradzie pojawiła się po raz pierwszy, a szerszej publiczności znana jest z teledysku do „Piosenki o drezynie” wykonywanej przez Michała Jurkiewicza (Pana Śrubkę) wraz z Andrzejem Sikorowskim z zespołu Pod Budą;
● drezyna motorowa wojskowa DSNA 175/68, skonstruowana w 1968 r. w warsztatach Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce według projektu sierżanta sztabowego Henryka Chrzanowskiego;
● drezyna motorowa towarowa DOc 103, wyprodukowana w 1962 r. w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu;
W kulminacyjnym momencie na peron wjechał główny bohater parady, czyli parowóz Px29-1704, wyprodukowany w 1929 r. w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów w Warszawie i będący jedynym czynnym aktualnie parowozem wąskotorowym na Mazowszu, który tego dnia poprowadził z Sochaczewa do Tułowic zabytkowy skład retro zestawiony z sześciu wagonów 1Aw (Bxhpi) produkowanych w latach 1954-1957 w Fabryce Wagonów w Świdnicy oraz jednego wagonu 3Aw (Bxhpi), który wyjechał w 1960 r. z Państwowej Fabryki Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu.
W Osadzie Puszczańskiej w Tułowicach na pasażerów czekała dalsza część programu. Oprócz pikniku z ogniskiem najmłodszym zaproponowaliśmy takie atrakcje jak kolejowe kolorowanki z wybranymi przykładami historycznego taboru kolei sochaczewskiej, kolejowe modele do sklejania, puzzle czy memory. Dużym zainteresowaniem, nie tylko dzieci i młodzieży, cieszyła się „Puszczańska Gra Terenowa” z upominkami.
Zakończenie sezonu turystycznego 2019 przyciągnęło do naszej placówki aż 356 miłośników wąskiego toru, z których 271 wzięło udział w ostatnim w tym roku rozkładowym kursie pociągu retro. Serdecznie dziękujemy za tak liczne uczestnictwo w imprezie i już teraz zapraszamy na inaugurację sezonu turystycznego 2020!
Monika Szymańska
Tomasz Karolak
Muzeum Kolei Wąskotorowej
w Sochaczewie
Fot. Marta Przygoda-Stelmach